Followers

Monday 19 September 2011

Sistem Kardiovaskular Dan Senaman


Apakah fungsi sistem kardiovaskular? Ada lima fungsi yang penting iaitu;
1. Menyalurkan oksigen kepada otot yang bekerja
2. Mengepam darah tidak beroksigen kembali kepada paru-paru
3. Pengangkutan haba
4. Menyalurkan nutrisi dan bahan bakar kepada tisu yang aktif
5. Menyalurkan hormon
Kesan Senaman Terhadap Sistem Kardiovaskular dan Penyesuaiannya
1. Kadar Denyutan dan Saiz Jantung
Kadar denyutan jantung purata untuk orang dewasa sihat adalah sekitar 60 hingga 80 seminit. Bagi yang tidak aktif mungkin setinggi 100 seminit, manakala atlet mungkin serendah 25. Mike Tyson 36 denyutan seminit.
Sebelum senaman bermula, kadar denyutan nadi telah meningkat berikutan perembesanneurotransmitter yang dipanggil adrenaline dan noradrenaline atau dikenali juga dengan nama epinephrine dan norepinephrine.
Kadar denyutan jantung maksima;
Lelaki 220 – Umur
Perempuan 226 – Umur
Ruang di ventrikel kiri meningkat sebagai hasil latihan daya tahan. Ketebalan otot jantung meningkat dengan latihan bebanan. Kebanyakan ahli bina badan di Malaysia yang malas buat latihan kardio biasanya mempunyai jantung yang tebal (kuat) tetapi ruang ventrikel yang sempit. Pernah ada kes, ada seorang dikejar anjing dan pengsan. Kadar denyutan jantung berkurang dengan melakukan latihan daya tahan.
2. Stroke Volume
Stroke volume (isipadu stroke) adalah jumlah darah yang keluar daripada ventrikel kiri untuk 1 denyutan dan diukur dalam unit ml/beat. Isipadu stroke meningkat dengan intensiti latihan. Individu tidak terlatih biasanya dengan purata 50-70 ml/beat meningkat ke 110-130 ml/beat, manakala atlet biasanya daripada 90-110 ml/beat meningkat ke 150-220 ml/beat. Peningkatan berlaku sekitar 40-60% daripada kapasiti ketika rehat.
Dalam bahasa mudah, apabila darah dipam lebih bermakna oksigen dan nutrisi dapat disalurkan lebih. Pembakaran di sel memerlukan kehadiran oksigen dan bahan bakar. Jadi isipadu stroke membezakan orang biasa dan seorang atlet. Atlet yang dimaksudkan adalah yang melakukan senaman kardiovaskular (aerobik). Senaman daya tahan meningkatkan isipadu stroke. Isipadu stroke meningkat dengan peningkatan ruang di ventrikel kiri.
3. Cardiac Output
Cardiac output (kardiak output) adalah jumlah darah yang dipam oleh jantung dalam 1 minit dan diukur dalam unit L/min. Cardiac bermaksud jantung.
Kardiak Output = Isipadu Stroke X Kadar Denyutan Jantung
Secara logiknya, kardiak output tidak berubah disebabkan isipadu stroke bertambah dan kadar denyutan jantung berkurang.
4. Aliran Darah
Sistem vaskular akan mengagihkan lebih darah ke kawasan yang memerlukan (otot-otot yang bekerja). Sebelum bersenam tidak digalakkan makan kerana ketika bersenam darah akan ditumpukan ke otot yang bekerja, bermakna kurang darah untuk menjalankan kerja memproses makanan. Senaman meningkatkan jaringan kapilari darah dan seterusnya menyebabkan pengedaran darah beroksigen dan bernutrisi lebih baik.
5. Tekanan Darah
Tekanan darah individu yang sihat adalah sekitar 100-118 mmHg untuk sistolik dan 60-78 mmHg untuk diastolik. Sistolik merujuk pada kerja dan diastolik rehat. Tekanan sistolik meningkat ketika latihan manakala tekanan diastolik kekal tidak berubah. Tekanan darah menurun sebagai hasil melakukan latihan daya tahan, sistolik dan diastolik.
6. Darah
Ketika rehat darah membawa sekitar 20 ml oksigen untuk 100 ml dalam arteri dan 14 ml dalam vena. Arteri membawa darah beroksigen kecuali arteri pulmonari manakala vena membawa darah de-oksigen kecuali vena pulmonari. Perbezaan kandungan oksigen dalam darah dipanggil perbezaan VO2. Senaman meningkatkan perbezaan VO2.

No comments:

Post a Comment